LPG devri yeniden başlıyor
Son aylarda akaryakıt fiyatlarının artmasından sonra benzinli otomobilin 50 litrelik deposunun 175, dizel aracın ise yaklaşık 160 YTL'ye dolması, LPG'li araçlara olan talebi artırdı.
Dünya petrol fiyatlarındaki yükselişe bağlı olarak benzin ve motorine gelen zamlar, otomobile binmenin maliyetini artırdı.
Zamlarla birlikte benzinli bir otomobilin 50 litrelik deposu 175, dizel aracınki ise 160 YTL'ye doluyor. LPG'li bir otomobilin aynı hacimli deposu ise yaklaşık 90 YTL'ye doluyor. Kilometre hesabına bakıldığında ise LPG'li araçlar benzinlilere oranla yarı yarıya tasarruf sağlıyor.
Bu yüzden son haftalarda otomobil almak isteyenlerin tercihi LPG'li araçlardan yana oluyor. Konya Oto Galericiler Sitesi'nde galerisi bulunan Yaşar Ercan, son aylarda sektörde alım-satımın çok yavaşladığını özellikle benzin ve motorin fiyatlarının ciddi oranda artması nedeniyle galericiler sitesine gelen alıcıların genellikle LPG'li araç sorduğunu söyledi.
LPG'li araçların diğerlerine göre bin YTL daha pahalı olduğunu ancak bunun fazla önemsenmediğini belirten Yaşar, şunları kaydetti: "Bir kişi benzinli otomobil aldığında LPG dönüşümü için 1700-1800 YTL arasında harcama yapması gerekiyor. Bu durumda kişi, bin YTL fazla ödemeyi göze alıyor. Sitede, LPG'li lüks araçları bile bulmak mümkün. Benzinli ve LPG'li aynı marka ve model aracı yan yana sergileyin.
Satılacaksa ilk olarak LPG'li araç gidiyor. Benzinli otomobil alıp litresine 3,5 YTL vermek ağır geliyor. Ben dizel araç kullanıyorum. Satmak istiyorum ama satamıyorum. Alıcısı yok."
Ercan, 1 yıl öncesine kadar dizel ile benzinli otomobiller arasında 5 bin YTL'ye varan farklar olduğunu ancak şimdi bu farkın kalmadığını söyledi.
Özellikle motorin fiyatlarının benzini yakalaması nedeniyle dizel araçların cazibesinin yitirdiğini ifade eden Ercan, "Dizel araçlar LPG'ye de dönüştürülemiyor. Bu yüzden dizel-benzinli arasında tercih benzinliden yana olmaya başladı. Benzinli aracı alan kişi LPG dönüşümü yaptırıp daha tasarruflu kullanabiliyor, Şimdi dizel araçların yüzüne bile bakan yok" dedi.
Başka bir galerici Ercan Dağ ise kriz söylentileri, faizlerin yükselmesi ve dolardaki hareketlilik nedeniyle, ikinci el otomobil sektöründe "yaprak kıpırdamadığını" söyledi.
Böyle bir ortamda LPG'li araçların alıcı bulduğunu, dizel ve benzinli araçların ise satıcısının çok olduğunu belirten Dağ, "Yeni araç alanlar bile benzinli alıyor hemen gidip LPG dönüşümü yaptırıyor. Özellikle kent içindeki kullanıcılar için benzinli ya da dizel araçlar çok pahalıya geliyor" diye konuştu.
Konya'da LPG'li bazı araçların model ve kalitesine göre fiyatları şöyle:
OTOMOBİL FİYAT (YTL)
Opel Vectra (2003) 24-25 Bin
Renault Megane (2004) 19-22 Bin
VW Passat 1.8 (1998) 17-20 Bin
Toyota Corolla GLİ (1997) 14-16 Bin
Renault Clio (2004) 12-16 Bin
Fiat Palio Weekend (2003) 12-15 Bin
Hyundai Accent (2001) 11-13 Bin
Opel Vectra (1996) 10-11 Bin
Doğan SLX (1998) 8-10 Bin
Şahin (1999) 8-9 Bin
Fiat Uno 1.4 (1999) 8-9 Bin
Renault Brodway (1993-1994) 5-7,5 Bin
21.05.2008